MAAK SLIM GEBRUIK VAN DE VERWACHTINGEN DIE EEN KIND HEEFT

Kinderen omarmen de pop en reageren er zo makkelijk op omdat ze hem zien als een vriendje. Een gelijke die hen begrijpt, dezelfde struggles heeft, ook fouten maakt en de hele wereld nog aan het ontdekken is.

Wanneer je gaat denken vanuit de pop en naar de pop gaat kijken door de ogen van een kind dan ontdek je al snel dat de pop anders om gaat met inhouden en leeractiviteiten dan jij. Dat hij geen opvoeder is en bijvoorbeeld niet corrigeert of verbetert.

De kunst van het werken met een pop is om een pop neer te zetten die voor kinderen geloofwaardig is. Een geloofwaardige pop is een pop waar een kind zichzelf in herkent en waarmee hij graag gedachten, ervaringen en verhalen mee uitwisselt. Een geloofwaardige pop is een pop die mee denkt, mee voelt, mee beleeft en plannetjes in kan brengen. Een geloofwaardige pop is een pop waarmee je elk denkbaar onderwerp moeiteloos aan kunt snijden.

Wanneer je de pop op die manier in kunt zetten, ervaar je geen obstakels meer maar heb je een prachtig instrument in handen:

Nieuwsgierig naar wat de handpop voor jou kan betekenen?

Wat kan de handpop bijvoorbeeld toevoegen aan het pedagogisch klimaat? Wat maakt de pop zo bruikbaar wanneer je met kinderen werkt? De antwoorden op deze vragen heb ik uitgewerkt in het eerste hoofdstuk van mijn boek “De handpop als pedagogisch hulpmiddel”

Je kunt het gratis downloaden.