Basiscursus: je wilt het graag goed leren en bij het begin beginnen

Je hebt een menspop en had daar grootse plannen mee toen je die kocht, je wilde hem of haar gaan gebruiken in je werk binnen de (jeugd)hulpverlening, maar in de praktijk lukt het je niet om hem tot leven te roepen of te gebruiken zoals je voor ogen had.

Of misschien heb je nog geen handpop en wil je eerst zien hoe je daar mee zou kunnen starten omdat je bang bent dat hij vooral op de stoel of op de kast blijft zitten?

Dan is deze cursus iets voor jou want in deze beginnerscursus ga je stap voor stap aan de slag om van jouw pop een levendig en geloofwaardig wezentje te maken wat zich gedurende de cursus steeds meer gaat transformeren tot een heus hulpmiddel dat een plek krijgt binnen je werk met kinderen.

Daarbij valt te denken aan het uitdagen tot interactie en communicatie, het aanleren van vaardigheden, het oefenen met gedrag of samenspel, het aan de slag gaan met het zelfbeeld of de weerbaarheid van een kind.

“De handpop als (pedagogisch) hulpmiddel in de hulpverlening” is een online cursus voor kindercoaches, jeugdhulpverleners, speltherapeuten e.a. professionals in de jeugdzorg. In deze cursus ga je aan de slag met de basisvaardigheden rondom het tot leven roepen van je menspop. Je leert hem/haar bewegen, de handen gebruiken, geeft jouw pop een stem, laat hem/haar praten en denkt goed na over een karakter dat aansluit bij jouw pop en jouw situatie. Vervolgens ga je dit karakter ‘vertalen’ naar de hulpverlening. Je gaat nadenken over doelen die je wilt behalen, de pop introduceren bij kinderen en je verdiepen in verschillende manieren waarop je jouw pop voor kinderen interessant en uitdagend kunt maken (en houden).

Het draait dus om de basistechnieken, om het ‘hoe breng ik mijn pop tot leven?’  en daarna om het ‘op welke manier kan ik mijn pop inzetten om pedagogische doelen te bereiken?’

In deze cursus ga ik je helpen om eerst een geloofwaardige pop neer te zetten en die een karakter te geven waarmee je in de praktijk alle kanten op kunt. Daarna gaan we aan de slag je pop verder uit te bouwen en geven we hem attributen die bruikbaar zijn binnen je dagelijkse werk. Ik ga je na laten denken over de inhoud die je via jouw pop aan wilt kaarten. Hoe ga je dat doen? Wat heb je daarvoor nodig? Wat laat je aan het toeval over en wat ga je voorbereiden? Daarnaast ga ik met je aan de slag om jouw pop vaardigheden te geven die maken dat je meer informatie van kinderen terug gaat krijgen en makkelijker onderwerpen aan kunt kaarten. Je gaat aan de slag met inhouden, problematieken en hoe jouw pop die laagdrempelig en vanuit de kracht van de pop aan kan bieden aan kinderen zodat je via de pop ook echt doelen kunt gaan behalen.

Jouw pop wordt niet vanzelf het gedroomde hulpmiddel dus je moet zelf ook echt aan de slag en gaan oefenen. Maar je doet dat in een omgeving waarin je je onder gelijkgestemden begeeft en Helen vragen kunt stellen. Je kunt een jaar lang gebruik maken van de online omgeving en de besloten deelnemersgroep.

Waar gaan de lessen over?

  1. Bewegingen van het hoofd: wat kun je met het hoofd uitdrukken en hoe doe je dat?
  2. Het lijf laten bewegen en de handen gaan gebruiken: hoe zorg je dat het mooi overkomt en waar zitten de beperkingen?
  3. Hoe geef je je pop een eigen stem en hoe zit het met emoties, hoe laat jouw pop die zien?
  4. Wie is jouw pop en wat kun je over hem/haar vertellen? Hoe vorm je zijn of haar karakter?
  5. Waar moet je voor opletten als je er net gaat starten met je pop in je praktijk?
  6. Waar wil je jouw pop voor inzetten, welke doelen wil je bereiken? Past het karakter dat je bedacht daar ook bij?
  7. Hoe introduceer je je pop, waar let je op tijdens de introductie en wat gaat je pop daarna doen?
  8. Hoe zorg je dat je pop niet saai wordt en altijd iets te vertellen heeft? Uit welke bronnen kun je putten?
  9. Hoe kun je jouw pop aan alle onderwerpen koppelen en wat zijn daarbij handige hulpmiddelen?
  10. Welke tips en trucs zijn handig om te onthouden?

Deze cursus is voor:

  • (jeugd)hulpverleners
  • speltherapeuten
  • en kindercoaches

die:

  • kinderen uit willen dagen tot interactie en communicatie,
  • hen willen helpen met het aanleren van nieuwe vaardigheden,
  • het oefenen van gedrag
  • en/of samenspel ,
  • aan de slag willen met het zelfbeeld
  • of de weerbaarheid,
  • etc.

Geen ervaring met de pop nodig

Het is een beginnerscursus, je hebt geen ervaring met een handpop nodig. Je hebt wel een handpop nodig. Dit kan elke handpop zijn die je al hebt en die je uit kunt gaan werken tot een karakter dat bij je activiteiten en de kinderen waarmee je werkt past. Je hebt ook een pc, laptop of tablet nodig. Het is mogelijk de lessen op een telefoon te volgen als je die ergens op kunt zetten, zodat je je handen vrij hebt om te oefenen.

Geheel online

Bij deze online cursus log je in op de leeromgeving en staan de lessen voor je klaar in de vorm van filmpjes en opdrachten. Je bepaalt je eigen tempo en hoeft de lessen niet op vaste tijden te volgen. Deze vorm bestaat voor het grootste deel uit zelfstudie en hebt de mogelijkheid om vragen te stellen en om deel te nemen aan een besloten deelnemersgroep.

In totaal ben je zo’n 22 uur met de cursus bezig.

Prijs: €249,- p.p.

  • incl. de mogelijkheid om de lessen  terug te kijken
  • incl. een jaar toegang tot de online lesomgeving
  • incl. een jaar lang toegang tot de lessen
  • incl. toegang besloten deelnemersgroep.

Je kunt starten wanneer je wilt

Dit zeggen deelnemers over de online cursus

Ben je nieuwsgierig en wil je meer weten?

Ja, ik wil meer weten over wat de handpop voor mij kan betekenen en ontvang graag je wekelijkse berichten