De pop overbrugt de afstand en verlaagt de drempel voor het kind

De handpop is een prachtig stuk gereedschap voor jou als hulpverlener en mag eigenlijk niet in je gereedschapskist ontbreken. De pop kan namelijk zo veel en heeft mogelijkheden en kansen die andere hulpmiddelen niet of veel minder hebben. Een pop maakt makkelijk contact, nodigt kinderen uit om mee te doen, zich te laten horen, laat hen op een veilige manier oefenen met nieuwe vaardigheden en helpt hen zichzelf en de wereld om hen heen beter te leren begrijpen.  Met een pop in de buurt durven kinderen meer en zie je kanten van hen die zonder pop niet of nauwelijks getoond worden.

En dat heeft dan weer te maken met de kracht van de pop. Met hoe kinderen een pop zien. Wanneer het je lukt om die kracht in stand te houden en te integreren in je aanpak en dagelijkse praktijk ontstaat er een hulpmiddel waarmee je informatie kunt gaan verzamelen over een kind.

Je kunt daarbij denken aan:

  • het duidelijk krijgen wat er in het kind leeft;
  • het duidelijk krijgen hoe het kind een bepaalde situatie ervaart;
  • het duidelijk krijgen waar het kind moeite mee heeft;
  • het duidelijk krijgen hoe het kind denkt;
  • het duidelijk krijgen wat het kind (niet) nodig heeft;
  • het kind uitdagen zich te uiten;
  • het kind uitdagen grenzen te verleggen;
  • het kind laten oefenen met nieuwe vaardigheden;
  • het kind een spiegel voorhouden;
  • het kind alternatieven geven voor bestaand gedrag;
  • het kind ondersteunen in de taalontwikkeling.

De uitwerking die de pop op een kind kan hebben kan heel groot zijn. Kinderen die nauwelijks iets durfden te zeggen, laten zich door de pop bevragen; kinderen die weinig emotie en betrokkenheid toonden, laten via de pop zien wat er in hen leeft; kinderen die geen initiatieven durfden te nemen gaan samen met de pop op verkenning uit.

Dat een kind zich makkelijker door een pop laat uitdagen heeft alles te maken met de manier waarop een kind een pop ziet. Voor hen is een pop een vriendje waar geen enkele dreiging uitgaat, waarbij ze zich niet hoeven te bewijzen en die geen prestatie van ze vraagt. Bij de pop mogen ze helemaal zichzelf zijn. Dat geeft direct ontspanning.

Laat de pop een vriendje zijn die jouw rol niet overneemt

Om de handpop binnen de hulpverlening effectief in te kunnen zetten is het nodig dat het kind de pop als veilig en vertrouwd blijft ervaren. Zodra de pop jouw rol gaat overnemen verliest hij zijn kracht en zal het kind hem links laten liggen. Maar dat betekent niet dat hij het kind klakkeloos volgt en alles prima vindt. Het is mogelijk om jouw pop daar waar nodig bij te laten sturen en in te laten grijpen. Het gaat daarbij vooral om de manier waarop jouw pop dat doet, als je dat goed doet, verliest de pop zijn waarde als vriendje niet en ontstaat er een hulpmiddel wat alleen maar voordelen heeft. 

Maar ja, hoe doe je het? Hoe begin je en hoe blijft het leuk voor jezelf en voor de kinderen?

Laat me je helpen en ga snel en gericht aan de slag met jouw pop. Ik heb een beginnerscursus voor je ontwikkeld waarin je stap voor stap aan de slag gaat om van jouw pop een levendig en geloofwaardig wezentje te maken. Jouw pop gaat tijdens de cursus uitgroeien tot een heus hulpmiddel die je gaat betrekken bij de activiteiten in jouw praktijk. Waarmee je kinderen uit gaat dagen om iets meer te vertellen, die uitnodigt om mee te doen met een spelletje, die een plannetje bedenkt waar het kind bij betrokken wordt en die vanuit nieuwsgierigheid en vriendschap op het kind reageert.  Maar ook het aankaarten van thema’s en onderwerpen komt aan de orde.  Ik laat je zien hoe je jouw pop kunt introduceren bij jonge- en oudere kinderen en geef je tips hoe je met een pop kunt werken als je bijvoorbeeld een keer met een groepje te maken hebt. En het goede nieuws is dat je daarvoor geen groot speltalent  hoeft te zijn. Bij een pop als hulpmiddel draait het veel meer om weten wat je aan het doen bent dan om de perfecte uitvoering. En dat ga ik je leren in deze cursus, als je wilt, starten we vandaag nog!

We starten met de basisvaardigheden rondom het tot leven roepen van je pop. Je leert jouw pop  bewegen, de handen gebruiken, geeft hem een stem, laat hem  praten en denkt na over een karakter dat aansluit bij jouw pop en jouw situatie. Jouw pop wordt een vriendje dat jouw kinderen kan gaan helpen en ondersteunen. Je leert hoe je jouw pop interessant en uitdagend kunt maken (en houden). Daarna ga ik je leren hoe je jouw pop in verschillende onderwerpen kunt betrekken zodat je via jouw pop hoort wat er nu eigenlijk in de kinderen leeft.

Het draait dus om de basistechnieken, om het ‘hoe breng ik mijn pop tot leven?’ en daarna om het ‘op welke manier kan ik mijn pop inzetten om pedagogische doelen te bereiken?’

Waar gaan de lessen over?

  1. Bewegingen van het hoofd: wat kun je met het hoofd uitdrukken en hoe doe je dat?
  2. Het lijf laten bewegen en de handen gaan gebruiken: hoe zorg je dat het mooi overkomt en waar zitten de beperkingen?
  3. Hoe geef je je pop een eigen stem en hoe zit het met emoties, hoe laat jouw pop die zien?
  4. Wie is jouw pop en wat kun je over hem/haar vertellen? Hoe vorm je zijn of haar karakter?
  5. Waar moet je voor opletten als je er net gaat starten met je pop in je praktijk?
  6. Waar wil je jouw pop voor inzetten, welke doelen wil je bereiken? Past het karakter dat je bedacht daar ook bij?
  7. Hoe introduceer je je pop, waar let je op tijdens de introductie en wat gaat je pop daarna doen?
  8. Hoe zorg je dat je pop niet saai wordt en altijd iets te vertellen heeft? Uit welke bronnen kun je putten?
  9. Hoe kun je jouw pop aan alle onderwerpen koppelen en wat zijn daarbij handige hulpmiddelen?
  10. Welke tips en trucs zijn handig om te onthouden?

Deze cursus is voor:

  • (jeugd)hulpverleners
  • speltherapeuten
  • en kindercoaches

die:

  • kinderen uit willen dagen tot interactie en communicatie,
  • hen willen helpen met het aanleren van nieuwe vaardigheden,
  • het oefenen van gedrag
  • en/of samenspel ,
  • aan de slag willen met het zelfbeeld
  • of de weerbaarheid,
  • etc.

Geen ervaring met de pop nodig

Het is een beginnerscursus, je hebt geen ervaring met een handpop nodig. Je hebt wel een handpop nodig. Dit kan elke handpop zijn die je al hebt en die je uit kunt gaan werken tot een karakter dat bij je activiteiten en de kinderen waarmee je werkt past. Je hebt ook een pc, laptop of tablet nodig. Het is mogelijk de lessen op een telefoon te volgen als je die ergens op kunt zetten, zodat je je handen vrij hebt om te oefenen.

Geheel online

Bij deze online cursus log je in op de leeromgeving en staan de lessen voor je klaar in de vorm van filmpjes en opdrachten. Je bepaalt je eigen tempo en hoeft de lessen niet op vaste tijden te volgen. Deze vorm bestaat voor het grootste deel uit zelfstudie en hebt de mogelijkheid om vragen te stellen en om deel te nemen aan een besloten deelnemersgroep.

In totaal ben je zo’n 22 uur met de cursus bezig. De cursus wordt afgesloten met een deelnamecertificaat.

Prijs: €249,- p.p.

Incl. de mogelijkheid om de lessen  terug te kijken

  • incl. een jaar toegang tot de online lesomgeving
  • incl. een jaar lang toegang tot de lessen
  • incl. toegang besloten deelnemersgroep.

Starten met deze cursus

Je kunt elke werkdag beginnen met deze cursus. 

Dit zeggen deelnemers over de online cursus

Winkelwagen
Scroll naar top