De pop overbrugt de afstand en verlaagt de drempel

De handpop is een prachtig stuk gereedschap en kan veel meerwaarde voor jou als hulpverlener of (ambulant) begeleider hebben. 

De pop heeft mogelijkheden en kansen die andere hulpmiddelen niet of veel minder hebben. Een pop maakt makkelijk contact, nodigt kinderen uit om mee te doen, zich te laten horen, laat hen op een veilige manier oefenen met nieuwe vaardigheden en helpt hen zichzelf en de wereld om hen heen beter te leren begrijpen.  Met een pop in de buurt durven kinderen meer en zie je kanten van hen die zonder pop niet of nauwelijks getoond worden.

Niet zelden ontstaan er wonderbaarlijke situaties als er een pop bij komt: kinderen die nauwelijks iets durfden te zeggen, laten zich door de pop bevragen, kinderen die weinig emotie en betrokkenheid toonden, laten via de pop zien wat er in hen leeft, kinderen die geen initiatieven durfden te nemen gaan samen met de pop op verkenning uit.

Dat komt door wat de pop voor een kind is. De pop is een vriendje en jij bent dat niet. Hou je dat vriendje in stand en zuiver, dan kun je de magie van de pop gebruiken om bijvoorbeeld informatie over het kind te gaan verzamelen. Laat je de pop jouw rol overnemen, dan verliest het kind al snel zijn interesse in de pop.

Maar ja, hoe doe je het? Hoe begin je en hoe maak je de pop levend en aantrekkelijk voor de kinderen maar ook voor jezelf?

Ik leer het je in deze beginnerscursus. Daarin ga je stap voor stap aan de slag om van jouw pop een levendig en geloofwaardig wezentje te maken. Je kunt jouw pop na de cursus inzetten om kinderen uit te dagen iets meer te vertellen, die uitnodigt om mee te doen met een spelletje, die een plannetje bedenkt waar het kind bij betrokken wordt en die vanuit nieuwsgierigheid en vriendschap op het kind reageert.  Maar ook het aankaarten van thema’s en onderwerpen komt aan de orde.  Ik laat je zien hoe je jouw pop kunt introduceren bij jonge- en oudere kinderen en geef je tips hoe je met een pop kunt werken als je bijvoorbeeld een keer met een groepje te maken hebt. En het goede nieuws is dat je daarvoor geen groot speltalent  hoeft te zijn. Bij een pop als hulpmiddel draait het veel meer om weten wat je aan het doen bent dan om de perfecte uitvoering. Dat ga ik je leren in deze cursus. Je kunt morgen al starten als je wilt.

We beginnen met de basisvaardigheden rondom het tot leven roepen van je pop. Je leert jouw pop  bewegen, de handen gebruiken, geeft hem een stem, laat hem  praten en denkt na over een karakter dat aansluit bij jouw pop en jouw situatie. Jouw pop wordt een vriendje dat jouw kinderen kan gaan helpen en ondersteunen. Je leert hoe je jouw pop interessant en uitdagend kunt maken (en houden). Daarna ga ik je leren hoe je jouw pop in verschillende onderwerpen kunt betrekken zodat je via jouw pop hoort wat er nu eigenlijk in de kinderen leeft.

Het draait dus om de basistechnieken, om het ‘hoe breng ik mijn pop tot leven?’ en daarna om het ‘op welke manier kan ik mijn pop inzetten om pedagogische doelen te bereiken?’

N.B. Werk jij met verstandelijk gehandicapten en wil je daarbij meer met een handpop gaan doen? Dat is een heel goed plan en iets waar ik je zeker bij kan helpen. In de meeste gevallen sluit deze cursus het best aan omdat hierin zowel met individuele kinderen of cliënten als met groepen gewerkt wordt en de begeleidingsvraag als uitgangspunt wordt genomen. Wanneer jouw doel meer richting opvoeding en educatie gaat, dan zou de cursus voor de kinderopvang mogelijk meer geschikt zijn. De cursussen zijn in grote lijnen hetzelfde, maar kennen kleine nuances. Als je twijfelt, stuur me dan even een mail (helen@handpopcoach.nl) en leg me jouw situatie voor, zodat ik mee kan denken en je een advies kan geven. 

Wat leer je in de cursus?

In deze cursus ga je aan de slag met de visie en de toepassing van de handpop zoals die beschreven is in mijn boek “De handpop als pedagogisch hulpmiddel.

Starten met deze cursus

Deze cursus wordt het hele jaar door aangeboden, je kunt dus instappen wanneer je wilt. Je start zodra de betaling binnen is (of aan kunt tonen dat de betaling onderweg is).

Dit zeggen deelnemers over de online cursus

Winkelwagen
Scroll naar top