Online beginners cursus voor de kinderopvang

De mogelijkheden zijn groot maar het vraagt ook oefening

Menig pedagogisch medewerker blijkt een haat-liefde relatie met de handpop te hebben. De ene na de andere methode komt met een pop op de proppen waarbij wordt aangenomen dat je wel weet hoe je die pop dan moet gaan gebruiken. Alsof het een kwestie is van ‘men neme een pop, zet die op je hand, zwaait wat heen en weer en voilá kinderen hangen aan je lippen.’ Nou, zo simpel is het voor de meesten van ons niet.

De afgelopen 25 jaar ben ik vaak benaderd door pedagogisch medewerkers die echt wel zagen hoe leuk kinderen de pop vonden, maar hem toch niet (of nauwelijks) gebruikten. Omdat kinderen de tent afbraken als hij er was, of maar in zijn neus bleven knijpen, hem sloegen, of zo druk van hem werden dat ze de rest van de dag doodmoe waren of er geen land meer met ze te bezeilen was. Misschien herken je het wel. Verhalen waaruit vooral bleek dat het werken met een pop een vaardigheid is en meer omvat als ‘men neme een pop en dan komt het vanzelf goed’. In de meeste gevallen komt het niet vanzelf goed en beland de pop op de kast, in de kast, op Marktplaats of ergens in een vuilniszak.

Zonde want er is  veel mogelijk met een handpop. Als je ermee leert werken kan hij uitgroeien tot een geweldige assistent en een gouden hulpmiddel. Een pop kan kinderen spelenderwijze stimuleren van de ontwikkeling, of  hen op veilige manier laten oefenen met nieuwe vaardigheden. Kinderen laten veel meer van zichzelf zien in de aanwezigheid van de pop, laten  zich makkelijker door de pop uitdagen dingen te doen die ze eigenlijk best eng vinden. En dat maakt het in kaart brengen en diagnosticeren van een kind een stuk eenvoudiger. De handpop brengt ontspanning en plezier met zich mee en maakt het aanbieden van activiteiten en inhouden makkelijker.  Eigenlijk is er geen reden om de pop niet te gebruiken.

Momenten waarop je de pop zou kunnen gebruiken:

  • tijdens de kring (gesprekjes of activiteiten);
  • bij individuele gesprekjes (of activiteiten);
  • bij het zelfstandig en vrij werken;
  • bij de inleiding op een onderwerp;
  • bij de verdieping van een onderwerp;
  • bij conflicten die zich voordoen;
  • bij het oefenen van nieuwe vaardigheden (op welk gebied dan ook);
  • bij het oefenen van nieuwe situaties;
  • bij het leren samenspelen en samenwerken;
  • bij dag-/weekopeningen en dag-/weeksluitingen.

Door middel van een handpop kunnen kinderen op een veilige, laagdrempelige manier:

  • leren om zelf en met anderen te spelen;
  • leren uiting te geven aan emoties;
  • leren hoe ze met anderen kunnen communiceren op verbaal en non-verbaal niveau;
  • ervaren hoe het is om ander gedrag te vertonen;
  • ervaren hoe het is om grenzen te verleggen en nieuwe uitdagingen aan te gaan;
  • hun wereld relativeren door even in de huid van een ander te kruipen;
  • oefenen met leerstof;
  • oefenen met taal;
  • oefenen met moeilijke opdrachten;
  • oefenen met sociale situaties en conflicten;
  • oefenen met assertiviteit;
  • spelenderwijze de wereld verkennen;
  • nieuwe woorden leren;
  • etc.

Het doel van de aanwezigheid van de handpop heeft altijd te maken met het uitdagen tot deelname en interactie. De pop kan hierbij een structurele plek krijgen en de hele dag door een rol spelen, maar ook alleen tevoorschijn komen tijdens kringsituaties, het eten, het voorlezen van een verhaal, etc. Hoe je hem wilt gebruiken en op welke momenten is helemaal aan jou.

Maar ja, hoe doe je het? Hoe begin je en hoe blijft het leuk voor jezelf en voor de kinderen?

Laat me je helpen en ga snel en gericht aan de slag met jouw pop. Ik heb een beginnerscursus voor je ontwikkeld waarin je stap voor stap aan de slag gaat om van jouw pop een levendig en geloofwaardig wezentje te maken. Jouw pop gaat tijdens de cursus uitgroeien tot een heus hulpmiddel waarmee je fantastische activiteiten in de groep kunt ontplooien. Waarmee je kinderen uit gaat dagen meer te vertellen, mee laat doen met een spelletje, laat oefenen met zelfstandigheid, samen spelen, leert omgaan met zichzelf en de ander.  Maar ook het aankaarten van thema’s en onderwerpen komt aan de orde.  Ik laat je zien hoe je jouw pop kunt introduceren zonder dat de groep op tilt slaat of je jouw pop moet redden uit de handen van een stel grijpgrage  en knijpende peuters. En het goede nieuws is dat je daarvoor geen groot speltalent  hoeft te zijn. Bij een pop als hulpmiddel draait het veel meer om weten wat je aan het doen bent dan om de perfecte uitvoering. En dat ga ik je leren in deze cursus, als je wilt, starten we vandaag nog!

We starten met de basisvaardigheden rondom het tot leven roepen van je pop. Je leert jouw pop  bewegen, de handen gebruiken, geeft hem een stem, laat hem  praten en denkt na over een karakter dat aansluit bij jouw pop en jouw situatie. Jouw pop wordt een vriendje dat jouw kinderen kan gaan helpen en ondersteunen. Je leert hoe je jouw pop interessant en uitdagend kunt maken (en houden). Daarna ga ik je leren hoe je jouw pop in verschillende onderwerpen kunt betrekken zodat je via jouw pop hoort wat er nu eigenlijk in de kinderen leeft.

Het draait dus om de basistechnieken, om het ‘hoe breng ik mijn pop tot leven?’ en daarna om het ‘op welke manier kan ik mijn pop inzetten om pedagogische doelen te bereiken?’

Waar gaan de lessen over?

  1. Bewegingen van het hoofd: wat kun je met het hoofd uitdrukken en hoe doe je dat?
  2. Het lijf laten bewegen en de handen gaan gebruiken: hoe zorg je dat het mooi overkomt en waar zitten de beperkingen?
  3. Hoe geef je je pop een eigen stem en hoe zit het met emoties, hoe laat jouw pop die zien?
  4. Wie is jouw pop en wat kun je over hem/haar vertellen? Hoe vorm je zijn of haar karakter?
  5. Waar moet je voor opletten als je er net gaat starten met je pop in de groep?
  6. Waar wil je jouw pop voor inzetten, welke doelen wil je bereiken? Past het karakter dat je bedacht daar ook bij?
  7. Hoe introduceer je je pop, waar let je op tijdens de introductie en wat gaat je pop daarna doen?
  8. Hoe zorg je dat je pop niet saai wordt en altijd iets te vertellen heeft? Uit welke bronnen kun je putten?
  9. Hoe kun je jouw pop aan alle onderwerpen koppelen en wat zijn daarbij handige hulpmiddelen?
  10. Welke tips en trucs zijn handig om te onthouden?

Deze cursus is voor:

  • leid(st)ers
  • gastouders in de
  • kinderopvang
  • en BSO

die:

  •  jonge kinderen uit willen dagen tot (thema)activiteiten,
  • meer willen laten vertellen,
  • mee willen laten doen met een spelletje,
  • willen laten oefenen met zelfstandigheid,
  • samen spelen,
  • het leren omgaan met zichzelf en de ander,
  • etc.

Geen ervaring met de pop nodig

Het is een beginnerscursus, je hebt geen ervaring met een handpop nodig. Je hebt wel een handpop nodig. Dit kan elke handpop zijn die je al hebt en die je uit kunt gaan werken tot een karakter dat bij je activiteiten en je kinderen past. Je hebt ook een pc, laptop of tablet nodig. Het is mogelijk de lessen op een telefoon te volgen als je die ergens op kunt zetten zodat je je handen vrij hebt om te oefenen.

Geheel online

Bij deze online cursus log je in op de leeromgeving en staan de lessen voor je klaar in de vorm van filmpjes en opdrachten. Je bepaalt je eigen tempo en hoeft de lessen niet op vaste tijden te volgen. Deze vorm bestaat voor het grootste deel uit zelfstudie en hebt de mogelijkheid om vragen te stellen en om deel te nemen aan een besloten deelnemersgroep.

In totaal ben je zo’n 22 uur met de cursus bezig. De cursus wordt afgesloten met een deelnamecertificaat.

Prijs: €249,- p.p.

incl. de mogelijkheid om de lessen  terug te kijken,

  • incl. een jaar toegang tot de online leeromgeving,
  • incl. een jaar lang toegang tot de lessen,
  • incl. toegang besloten deelnemersgroep.

 

Starten met deze cursus

Je kunt elke werkdag beginnen met deze cursus. 

Dit zeggen deelnemers over de online cursus:

Winkelwagen
Scroll naar top