De mogelijkheden van de handpop voor de kinderopvang zijn groot

Menig pedagogisch medewerker blijkt een haat-liefde relatie met de handpop te hebben. Bij veel methodes wordt tegenwoordig een handpop geleverd vanuit het idee dat kinderen makkelijker tegen een pop praten dan tegen een volwassene. Daar zit zeker een kern van waarheid in, maar het gaat vaak niet helemaal vanzelf. Weten wat je met een pop zou kunnen, betekent niet automatisch dat je er ook gelijk mee kunt werken of je er prettig bij voelt. Is dat herkenbaar?

De afgelopen 25 jaar ben ik vaak benaderd door pedagogisch medewerkers die zagen hoe leuk kinderen de pop vonden, maar hem toch niet (of nauwelijks) gebruikten. Vooral omdat er situaties ontstonden waar ze zich geen raad mee wisten of omdat kinderen zo druk werden van de pop dat ze hun goede bedoelingen zagen verdampen. Niet zelden belandt de pop op de kast, in de kast, op Marktplaats of ergens in een vuilniszak.

Zonde want er is echt veel mogelijk met een handpop. Als je ermee leert werken kan hij uitgroeien tot een geweldige assistent en een gouden hulpmiddel. Een pop kan kinderen spelenderwijze stimuleren van de ontwikkeling, of  hen op veilige manier laten oefenen met nieuwe vaardigheden. Kinderen laten meer van zichzelf zien in de aanwezigheid van de pop, laten  zich makkelijker door een pop uitdagen en laten zich door een pop verleiden tot het zetten van stapjes waar jij voor op je kop kunt gaan staan. Dat maakt het in kaart brengen en diagnosticeren van een kind gelijk een stuk eenvoudiger. 

Momenten waarop je de pop zou kunnen gebruiken:

  • tijdens de kring (gesprekjes of activiteiten);
  • bij individuele gesprekjes (of activiteiten);
  • bij het zelfstandig en vrij werken;
  • bij de inleiding op een onderwerp;
  • bij de verdieping van een onderwerp;
  • bij conflicten die zich voordoen;
  • bij het oefenen van nieuwe vaardigheden (op welk gebied dan ook);
  • bij het oefenen van nieuwe situaties;
  • bij het leren samenspelen en samenwerken;
  • bij dag-/weekopeningen en dag-/weeksluitingen.

De pop is er om kinderen te laten mee doen, te laten vertellen en samen op avontuur te gaan. De pop kan dagelijks tevoorschijn komen, maar ook alleen verschijnen bij de opening van de week, de introductie van een thema of tijdens speciale momenten. Hoe je hem wilt gebruiken en op welke momenten is helemaal aan jou.

Maar ja, hoe doe je het? Hoe begin je en hoe hou je het haalbaar voor jezelf en leuk voor de kinderen?

 

Ik kan je helpen om snel en gericht aan de slag te gaan met jouw pop. In mijn beginnerscursus ga je stap voor stap aan de slag om van jouw pop een levendig en geloofwaardig wezentje te maken. Jouw pop komt tijdens de cursus tot leven en krijgt een invulling waarmee hij of zij herkenbaar wordt voor kinderen. Een pop die kinderen uit gaat dagen meer te vertellen, mee laat doen met een spelletje, laat oefenen met zelfstandigheid, samen spelen, leert omgaan met zichzelf en de ander.  Ook het aankaarten van thema’s en onderwerpen komt aan de orde.  

Ik laat je zien hoe je jouw pop kunt introduceren zonder dat de groep op tilt slaat of je jouw pop moet redden uit de handen van een stel grijpgrage  en knijpende peuters. Je hoeft daarvoor helemaal geen groot speltalent te zijn. Bij een pop als hulpmiddel draait het veel meer om weten wat je aan het doen bent dan om de perfecte uitvoering. Ik ga het je allemaal leren in deze cursus, als je wilt, kun je morgen al starten!

Het draait dus om de basistechnieken, om het ‘hoe breng ik mijn pop tot leven?’ en daarna om het ‘op welke manier kan ik mijn pop inzetten om pedagogische doelen te bereiken?’

Waar gaan de lessen over?

  1. Bewegingen van het hoofd: wat kun je met het hoofd uitdrukken en hoe doe je dat?
  2. Het lijf laten bewegen en de handen gaan gebruiken: hoe zorg je dat het mooi overkomt en waar zitten de beperkingen?
  3. Hoe geef je je pop een eigen stem en hoe zit het met emoties, hoe laat jouw pop die zien?
  4. Wie is jouw pop en wat kun je over hem/haar vertellen? Hoe vorm je zijn of haar karakter?
  5. Waar moet je voor opletten als je er net gaat starten met je pop in de groep?
  6. Waar wil je jouw pop voor inzetten, welke doelen wil je bereiken? Past het karakter dat je bedacht daar ook bij?
  7. Hoe introduceer je je pop, waar let je op tijdens de introductie en wat gaat je pop daarna doen?
  8. Hoe zorg je dat je pop niet saai wordt en altijd iets te vertellen heeft? Uit welke bronnen kun je putten?
  9. Hoe kun je jouw pop aan alle onderwerpen koppelen en wat zijn daarbij handige hulpmiddelen?
  10. Welke tips en trucs zijn handig om te onthouden?

Deze cursus is voor:

  • leid(st)ers
  • gastouders in de
  • kinderopvang
  • en BSO

die:

  •  jonge kinderen uit willen dagen tot (thema)activiteiten,
  • meer willen laten vertellen,
  • mee willen laten doen met een spelletje,
  • willen laten oefenen met zelfstandigheid,
  • samen spelen,
  • het leren omgaan met zichzelf en de ander,
  • etc.

Geen ervaring met de pop nodig

Het is een beginnerscursus, je hebt geen ervaring met een handpop nodig. Je hebt wel een handpop nodig. Dit kan elke handpop zijn die je al hebt en die je uit kunt gaan werken tot een karakter dat bij je activiteiten en je kinderen past. Je hebt ook een pc, laptop of tablet nodig. Het is mogelijk de lessen op een telefoon te volgen als je die ergens op kunt zetten zodat je je handen vrij hebt om te oefenen.

Geheel online

Bij deze online cursus log je in op de leeromgeving en staan de lessen voor je klaar in de vorm van filmpjes en opdrachten. Je bepaalt je eigen tempo en hoeft de lessen niet op vaste tijden te volgen. Deze vorm bestaat voor het grootste deel uit zelfstudie en hebt de mogelijkheid om vragen te stellen en om deel te nemen aan een besloten deelnemersgroep.

In totaal ben je zo’n 22 uur met de cursus bezig. De cursus wordt afgesloten met een deelnamecertificaat.

Prijs: €249,- p.p.

incl. de mogelijkheid om de lessen  terug te kijken,

  • incl. een jaar toegang tot de online leeromgeving,
  • incl. een jaar lang toegang tot de lessen,
  • incl. toegang besloten deelnemersgroep.

Starten met deze cursus

Je kunt elke werkdag beginnen met deze cursus. 

Dit zeggen deelnemers over de online cursus:

Winkelwagen
Scroll naar top