De handpop als uitnodigend en regelmatig terugkerend onderdeel van de klas

De handpop is binnen een school een veel- en graag geziene gast en neemt een bijzondere rol in bij tal van methodes . Da’s handig dus dan is er vaak al een pop en die pop. Die pop heeft veel meer mogelijkheden en kansen dan je op het eerste gezicht denkt. Je hoeft zijn gebruik niet te beperken tot de opening van de week of de opening van een thema, maar kunt zijn kracht de hele dag door gericht inzetten. 

Je kunt van een pop een geweldig hulpmiddel maken. Een pop die jou helpt om het contact met en de deelname van kinderen te  vergroten, die je meer zicht geeft op wie het kind precies is en waarom het doet wat het doet. Een pop die gericht is op het opbouwen van een relatie met het kind en de belevingswereld van het kind gebruikt om aansluiting te vinden. De pop die geen act is, maar die vertrekt vanuit vriendschap en nieuwsgierigheid.

De pop hoeft daarbij helemaal geen ‘extra’ activiteit te zijn, maar kan meegenomen in jouw eigen dag- en weekprogramma. Zo kun je hem inzetten bij:

  • een kringgesprek
  • een leeractiviteit
  • het zelfstandig en vrij werken
  • een inleiding op een onderwerp
  • de verdieping van een onderwerp
  • conflicten die zich voordoen
  • het aanleren van sociale vaardigheden
  • het oefenen met nieuwe vaardigheden
  • het oefenen met nieuwe situaties
  • het leren samenspelen/samenwerken
  • dag/week openingen/sluitingen
  • etc.

Onder-, midden-, en bovenbouw

Ook in midden- en bovenbouw zijn er tal van mogelijkheden voor een handpop. Denk maar eens aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, de taalontwikkeling en het aanleren van bijvoorbeeld leerstrategieën. 

Kinderen staan misschien wat vreemd te kijken wanneer je met een pop binnen komt lopen, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet voor open staan. Als je rekening houdt met weerstand die er kan ontstaan, de pop van alle kinderachtigheid weet te ontdoen, en aan kunt laten sluiten bij de belevingswereld, blijft er een hulpmiddel over waar ook oudere kinderen veel plezier aan beleven en wat voor prachtige en grappige momenten zorgt.

Werken met een handpop heeft eigenlijk alleen maar voordelen:

  • hij heeft een positieve uitwerking op het pedagogisch klimaat.
  • de betrokkenheid van de kinderen wordt groter.
  • je krijgt via de pop informatie over de kinderen.
  • kinderen laten meer van zichzelf zien in hun contact met de pop.
  • daardoor krijg je meer zicht op eventuele leerproblemen, ontwikkelingsachterstanden en/of (leer)behoeften van een kind
  • daar kun je dus beter op in spelen.
  • en als kers op de taart wordt het leren leuker waardoor kinderen graag naar school komen.

Als je leerkracht bent en zelf blij wordt van een handpop, is er eigenlijk geen reden om hem niet te gebruiken in je werk. 

Maar ja, hoe doe je het? Hoe begin je en hoe hou je de pop leuk voor jezelf en voor de kinderen?

Ik help je graag op weg.  In mijn online beginnerscursus “De handpop als hulpmiddel” ga je stap voor stap aan de slag met jouw pop. Je maakt er een levendig en geloofwaardig wezentje van die uit gaat groeien tot een hulpmiddel waarmee je speelse gesprekken en leuke (leer) activiteiten gaat uitvoeren. Een pop die kinderen uit gaat dagen meer te vertellen, mee laat doen met een spelletje, laat oefenen met nieuwe vaardigheden, samen spelen, leert omgaan met zichzelf en de ander, helpt om grenzen aan te geven en te verleggen.  Ik laat je zien hoe je jouw pop kunt introduceren zonder dat de groep op tilt slaat of je jouw pop moet redden uit de handen van een stel overenthousiaste en schreeuwende kinderen.

Om een pop op deze manier te gebruiken hoef je geen groot speltalent te zijn. Het draait meer om weten wat je aan het doen bent dan om de perfecte uitvoering. En dat ga ik je leren in deze cursus. Als je wilt, kun je morgen al starten!

Waar gaan de lessen over?

  1. Bewegingen van het hoofd: wat kun je met het hoofd uitdrukken en hoe doe je dat?
  2. Het lijf laten bewegen en de handen gaan gebruiken: hoe zorg je dat het mooi overkomt en waar zitten de beperkingen?
  3. Hoe geef je je pop een eigen stem en hoe zit het met emoties, hoe laat jouw pop die zien?
  4. Wie is jouw pop en wat kun je over hem/haar vertellen? Hoe vorm je zijn of haar karakter?
  5. Waar moet je voor opletten als je er net gaat starten met je pop in de klas?
  6. Waar wil je jouw pop voor inzetten, welke doelen wil je bereiken? Past het karakter dat je bedacht daar ook bij?
  7. Hoe introduceer je je pop, waar let je op tijdens de introductie en wat gaat je pop daarna doen?
  8. Hoe zorg je dat je pop niet saai wordt en altijd iets te vertellen heeft? Uit welke bronnen kun je putten?
  9. Hoe kun je jouw pop aan alle onderwerpen koppelen en wat zijn daarbij handige hulpmiddelen?
  10. Welke tips en trucs zijn handig om te onthouden?

Deze cursus is voor:

  • leerkrachten en
  • assistenten in het onderwijs

die:

  • kinderen uit willen dagen tot (thema)activiteiten,
  • meer interactie met een kind willen,
  • meer betrokkenheid willen zien bij een leeractiviteit,
  • kinderen willen laten oefenen met zelfredzaamheid,
  • weerbaarheid,
  • sociaal gedrag ,
  • etc.

Geen ervaring met de pop nodig

Het is een beginnerscursus, je hebt geen ervaring met een handpop nodig. Je hebt wel een handpop nodig. Dit kan elke handpop zijn die je al hebt en die je uit kunt gaan werken tot een karakter dat bij je activiteiten en de kinderen waarmee je werkt past. Je hebt ook een pc, laptop of tablet nodig. Het is mogelijk de lessen op een telefoon te volgen als je die ergens op kunt zetten, zodat je je handen vrij hebt om te oefenen.

Geheel online

Bij deze online cursus log je in op de leeromgeving en staan de lessen voor je klaar in de vorm van filmpjes en opdrachten. Je bepaalt je eigen tempo en hoeft de lessen niet op vaste tijden te volgen. Deze vorm bestaat voor het grootste deel uit zelfstudie en hebt de mogelijkheid om vragen te stellen en om deel te nemen aan een besloten deelnemersgroep.

In totaal ben je zo’n 22 uur met de cursus bezig. De cursus wordt afgesloten met een deelnamecertificaat

Prijs: €249,- p.p.

Incl. de mogelijkheid om de lessen  terug te kijken

  • incl. een jaar toegang tot de online lesomgeving
  • incl. een jaar lang toegang tot de lessen
  • incl. toegang besloten deelnemersgroep

Starten met deze cursus

Je kunt elke werkdag beginnen met deze cursus. 

Dit zeggen deelnemers over de online cursus

Winkelwagen
Scroll naar top