Online beginners cursus voor het onderwijs

De handpop als onderdeel van de klas

De handpop is binnen een school een veel- en graag geziene gast en neemt een bijzondere rol in bij tal van leermethoden. Da’s handig dus dan is er vaak al een pop en die pop heeft mogelijkheden en kansen in zich die je kunt gaan benutten. Je kunt hem laten aansluiten bij  de leerstof maar ook bij situaties die zich dagelijks of regelmatig in de groep voordoen.

Waar een pedagogische handpop zich onderscheidt van een andere pop is dat wat hij denkt in plannetjes en activiteit, gericht is op de relatie met kinderen en altijd aansluiting zoekt bij de belevingswereld van kinderen. De pop speelt dus geen act, je brengt geen entertainment, maar zoekt contact. Echt contact.

En vanuit dat contact daagt de pop kinderen uit om mee te doen met een spel of plannetje, om te reageren en stimuleert hij spelenderwijze de ontwikkeling. Kinderen laten veel meer van zichzelf zien aan de pop en laten zich makkelijker door een pop overhalen om iets te doen wat ze eigenlijk best eng vinden. Samen met de pop kunnen ze dus veilig, speels en gesteund oefenen met nieuwe vaardigheden.

De handpop hoeft helemaal geen ‘extra’ activiteit te zijn en kan meegenomen worden in het dag- en weekprogramma of het hele thema. Je kunt hem inzetten tijdens:

  • een kringgesprek
  • een leeractiviteit
  • het zelfstandig en vrij werken
  • een inleiding op een onderwerp
  • de verdieping van een onderwerp
  • conflicten die zich voordoen
  • het aanleren van sociale vaardigheden
  • het oefenen met nieuwe vaardigheden
  • het oefenen met nieuwe situaties
  • het leren samenspelen/samenwerken
  • dag/week openingen/sluitingen
  • etc.

En je doet dat omdat de handpop kinderen helpt om: 

  • leren om zelf en met anderen te spelen;
  • leren uiting te geven aan emoties;
  • leren hoe ze met anderen kunnen communiceren op verbaal en non-verbaal niveau;
  • ervaren hoe het is om ander gedrag te vertonen;
  • ervaren hoe het is om grenzen te verleggen en nieuwe uitdagingen aan te gaan;
  • hun wereld relativeren door even in de huid van een ander te kruipen;
  • oefenen met leerstof;
  • oefenen met taal;
  • oefenen met moeilijke opdrachten;
  • oefenen met sociale situaties en conflicten;
  • oefenen met assertiviteit;
  • spelenderwijze de wereld verkennen;
  • nieuwe woorden leren;
  • etc.

Onder-, midden-, en bovenbouw

Er wordt vaak gedacht dat het werken met een handpop alleen bestemd is voor kleuters, maar niks is minder waar. Ook in midden- en bovenbouw zijn er tal van situaties te bedenken waarin een handpop een belangrijke rol kan spelen (denk maar eens aan de sociaal-emotionele ontwikkeling).

Kinderen staan misschien wat vreemd te kijken wanneer je met een pop binnen komt lopen, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet voor open staan. Als je rekening houdt met eventuele weerstand, de pop van alle kinderachtigheid weet te ontdoen, en aan laat sluit bij de belevingswereld, blijft er een hulpmiddel over wat ook voor oudere kinderen veel te bieden heeft.

De handpop heeft eigenlijk alleen maar voordelen:

  • hij heeft een positieve uitwerking op het pedagogisch klimaat.
  • de betrokkenheid van de kinderen wordt groter.
  • je krijgt via de pop informatie over de kinderen.
  • kinderen laten meer van zichzelf zien in hun contact met de pop.
  • daardoor krijg je meer zicht op eventuele leerproblemen, ontwikkelingsachterstanden en/of (leer)behoeften van een kind
  • daar kun je dus beter op in spelen.
  • en als kers op de taart wordt het leren leuker waardoor kinderen graag naar school komen.

Alles bij elkaar is de handpop er niet alleen voor de kinderen dus, hij helpt ook jou bij het uitvoeren van je werk.

Maar ja, hoe doe je het? Hoe begin je en hoe blijft het leuk voor jezelf en voor de kinderen?

Laat me je helpen en ga snel en gericht aan de slag met jouw pop. Ik heb een beginnerscursus voor je ontwikkeld waarin je stap voor stap aan de slag gaat om van jouw pop een levendig en geloofwaardig wezentje te maken. Jouw pop gaat tijdens de cursus uitgroeien tot een heus hulpmiddel waarmee je fantastische activiteiten in je klas kunt ontplooien. Waarmee je kinderen uit gaat dagen meer te vertellen, mee laat doen met een spelletje, laat oefenen met nieuwe vaardigheden, samen spelen, leert omgaan met zichzelf en de ander, helpt om grenzen aan te geven en te verleggen.  Maar ook het aankaarten van thema’s en onderwerpen komt aan de orde.  Ik laat je zien hoe je jouw pop kunt introduceren zonder dat de groep op tilt slaat of je jouw pop moet redden uit de handen van een stel overenthousiaste en schreeuwende kinderen. En het goede nieuws is dat je daarvoor geen groot speltalent  hoeft te zijn. Bij een pop als hulpmiddel draait het veel meer om weten wat je aan het doen bent dan om de perfecte uitvoering. En dat ga ik je leren in deze cursus, als je wilt, starten we vandaag nog!

We starten met de basisvaardigheden rondom het tot leven roepen van je pop. Je leert jouw pop  bewegen, de handen gebruiken, geeft hem een stem, laat hem  praten en denkt na over een karakter dat aansluit bij jouw pop en jouw situatie. Jouw pop wordt een vriendje dat jouw kinderen kan gaan helpen en ondersteunen. Je leert hoe je jouw pop interessant en uitdagend kunt maken (en houden). Daarna ga ik je leren hoe je jouw pop in verschillende onderwerpen kunt betrekken zodat je via jouw pop hoort wat er nu eigenlijk in de kinderen leeft.

Het draait dus om de basistechnieken, om het ‘hoe breng ik mijn pop tot leven?’ en daarna om het ‘op welke manier kan ik mijn pop inzetten om pedagogische doelen te bereiken?’

Waar gaan de lessen over?

  1. Bewegingen van het hoofd: wat kun je met het hoofd uitdrukken en hoe doe je dat?
  2. Het lijf laten bewegen en de handen gaan gebruiken: hoe zorg je dat het mooi overkomt en waar zitten de beperkingen?
  3. Hoe geef je je pop een eigen stem en hoe zit het met emoties, hoe laat jouw pop die zien?
  4. Wie is jouw pop en wat kun je over hem/haar vertellen? Hoe vorm je zijn of haar karakter?
  5. Waar moet je voor opletten als je er net gaat starten met je pop in de klas?
  6. Waar wil je jouw pop voor inzetten, welke doelen wil je bereiken? Past het karakter dat je bedacht daar ook bij?
  7. Hoe introduceer je je pop, waar let je op tijdens de introductie en wat gaat je pop daarna doen?
  8. Hoe zorg je dat je pop niet saai wordt en altijd iets te vertellen heeft? Uit welke bronnen kun je putten?
  9. Hoe kun je jouw pop aan alle onderwerpen koppelen en wat zijn daarbij handige hulpmiddelen?
  10. Welke tips en trucs zijn handig om te onthouden?

Deze cursus is voor:

  • leerkrachten en
  • assistenten in het onderwijs

die:

  • kinderen uit willen dagen tot (thema)activiteiten,
  • meer interactie met een kind willen,
  • meer betrokkenheid willen zien bij een leeractiviteit,
  • kinderen willen laten oefenen met zelfredzaamheid,
  • weerbaarheid,
  • sociaal gedrag ,
  • etc.

Geen ervaring met de pop nodig

Het is een beginnerscursus, je hebt geen ervaring met een handpop nodig. Je hebt wel een handpop nodig. Dit kan elke handpop zijn die je al hebt en die je uit kunt gaan werken tot een karakter dat bij je activiteiten en de kinderen waarmee je werkt past. Je hebt ook een pc, laptop of tablet nodig. Het is mogelijk de lessen op een telefoon te volgen als je die ergens op kunt zetten, zodat je je handen vrij hebt om te oefenen.

Geheel online

Bij deze online cursus log je in op de leeromgeving en staan de lessen voor je klaar in de vorm van filmpjes en opdrachten. Je bepaalt je eigen tempo en hoeft de lessen niet op vaste tijden te volgen. Deze vorm bestaat voor het grootste deel uit zelfstudie en hebt de mogelijkheid om vragen te stellen en om deel te nemen aan een besloten deelnemersgroep.

In totaal ben je zo’n 22 uur met de cursus bezig. De cursus wordt afgesloten met een deelnamecertificaat.

Prijs: €249,- p.p.

  • incl. de mogelijkheid om de lessen  terug te kijken
  • incl. een jaar toegang tot de online lesomgeving
  • incl. een jaar lang toegang tot de lessen
  • incl. toegang besloten deelnemersgroep

Starten met deze cursus

Je kunt elke werkdag beginnen met deze cursus. 

Dit zeggen deelnemers over de online cursus

Winkelwagen
Scroll naar top