De handpop als uitnodigend en regelmatig terugkerend onderdeel van de klas

Op de meeste scholen is er wel eentje te vinden, een handpop. Ze zijn populair bij kinderen en nemen een bijzondere rol in bij tal van methodes. Die pop heeft veel meer mogelijkheden en kansen dan je op het eerste gezicht denkt. In de praktijk wordt hij veel gebruikt om de week te openen, om een thema te introduceren, om een les ‘op te leuken’ en vaak doe je dat omdat kinderen het zo leuk vinden als de pop een keertje langs komt. Ik heb jarenlang met een handpop in de klas gewerkt en ontdekt dat de hele dag door gebruik kunt maken van de kracht van de pop en die kracht heel gericht in kunt zetten om een kind verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling. 

Als je het slim aanpakt, kan een pop uitgroeien tot een geweldig hulpmiddel. Een pop die jou helpt om meer contact met het kind te krijgen, die maakt dat kinderen graag aan jouw activiteit mee doen, die je meer zicht geeft op wie het kind precies is en waarom het doet wat het doet.

Een pop die gericht is op het opbouwen van een relatie met het kind en de belevingswereld van het kind gebruikt om aansluiting te vinden.

De pop is daarbij geen act, maar een nieuwsgierig vriendje dat vragen stelt, plannetjes verzint en kinderen meeneemt op heuse avonturen.

De pop hoeft helemaal geen ‘extra’ activiteit te zijn. Ik plande mijn pop in mijn normale weekprogramma in en liet hem onderdelen overnemen die ik toch al zou doen. Denk maar aan: 

  • een kringgesprek
  • een leeractiviteit
  • het zelfstandig en vrij werken
  • een inleiding op een onderwerp
  • de verdieping van een onderwerp
  • conflicten die zich voordoen
  • het aanleren van sociale vaardigheden
  • het oefenen met nieuwe vaardigheden
  • het oefenen met nieuwe situaties
  • het leren samenspelen/samenwerken
  • dag/week openingen/sluitingen
  • etc.

Mijn pop nam mijn activiteit over, maar gaf er wel een eigen draai aan, deed dat anders dan ik zelf zou doen, want mijn pop was geen tweede mij natuurlijk. Zou hij dat wel zijn, dan zouden kinderen snel op hem uitgekeken zijn, ze hebben al een juf en dat is meer dan genoeg. De pop neemt een andere rol in.

Onder-, midden-, en bovenbouw

Het is niet zo dat alleen kinderen in de onderbouw door een pop aangesproken willen worden. Ook in midden- en bovenbouw zijn er tal van mogelijkheden voor een handpop. Denk maar eens aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, de taalontwikkeling en het aanleren van bijvoorbeeld leerstrategieën. 

Kinderen staan misschien wat vreemd te kijken wanneer je met een pop binnen komt lopen, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet voor open staan.  Het is de kunst om de pop aan te laten sluiten bij de belevingswereld en te blijven kijken en luisteren naar de kinderen. Ik zou zelfs durven stellen dat het werken met de pop bij oudere kinderen, misschien nog wel waardevoller is dan bij jonge kinderen. Als het je lukt om een connectie te maken, dan ontdek je dingen over het kind die het jou als volwassene waarschijnlijk nooit verteld zou hebben en blijkt de pop voor heel veel prachtige en grappige momenten te zorgen. 

Werken met een handpop heeft eigenlijk alleen maar voordelen:

  • hij heeft een positieve uitwerking op het pedagogisch klimaat.
  • de betrokkenheid van de kinderen wordt groter.
  • je krijgt via de pop informatie over de kinderen.
  • kinderen laten meer van zichzelf zien in hun contact met de pop.
  • daardoor krijg je meer zicht op eventuele leerproblemen, ontwikkelingsachterstanden en/of (leer)behoeften van een kind
  • daar kun je dus beter op in spelen.
  • en als kers op de taart wordt het leren leuker waardoor kinderen graag naar school komen.

Als je leerkracht bent en zelf blij wordt van een handpop, is er eigenlijk geen reden om hem niet te gebruiken in je werk. 

Maar ja, hoe doe je het? Hoe begin je en hoe hou je de pop leuk voor jezelf en voor de kinderen?

De eerste stap nemen en op gang blijven met de handpop, blijken de grootste struikelblokken.  In mijn online beginnerscursus “De handpop als hulpmiddel” ga ik je daarmee helpen. De cursus bestaat uit 10 technieklessen waarin je actief gaat oefenen met jouw pop en waarin ik mijn belangrijkste tips & tricks met je deel. 

Wat leer je in de cursus?

Starten met de cursus

Deze cursus wordt het hele jaar door aangeboden, je kunt dus instappen wanneer je wilt. Je start zodra de betaling binnen is (of aan kunt tonen dat de betaling onderweg is).

Dit zeggen deelnemers over de online cursus

Winkelwagen
Scroll naar top