Project omschrijving

In 2007 verscheen de eerste druk van “JaNee heeft Alles”, een handleiding geschreven voor leerkrachten BO die een concrete invulling wilden geven aan de handpop als pedagogisch hulpmiddel in de klas. Het werken met de handpop in de klas gebeurde toen vooral in combinatie met een methode en voor specifieke lessen, de handpop de hele dag door gebruiken binnen alle mogelijke leer- en ontwikkelingsgebieden was niet gebruikelijk. Ik stelde mezelf ten doel een handleiding te schrijven waarin niet alleen de meerwaarde van de handpop m.b.t. de ontwikkeling van jonge kinderen uitgewerkt zou worden, maar die ook handvatten zou bieden om de pop letterlijk handen en voeten te geven.

In de handleiding werden de ontwikkelingsgebieden en meest gebruikte thema’s in het kleuteronderwijs voorzien van activiteiten en invullingen die via de pop ingebracht konden worden. Het was een soort ‘receptenboek’ dus met een cd-rom waarop alle voorbeelden en het beeldmateriaal stond wat bij de handleiding hoorde. De handleiding was geschreven vanuit de handpop JaNee, maar JaNee was inwisselbaar voor elke andere pop. Het karakter van JaNee was dusdanig opgebouwd en uitgedacht dat ze zowel een jongetje als een meisje kon zijn en in beide gevallen kon werken aan het vergroten van de weerbaarheid van kinderen.

“JaNee heeft Alles” is in eigen beheer uitgegeven, 2 x in herdruk gegaan en is in 2012 vervangen voor de handleiding “De handpop als pedagogisch hulpmiddel“

Hier zie je een impressie van de inhoud van deze handleiding