Over mij

Later als ik groot ben, kan ik alles worden wat ik wezen wil

Mijn oma is mijn muze, ze leeft niet meer, maar is nog altijd in de buurt. Om me te ondersteunen, soms een zetje te geven, moed in te spreken of gewoon een hand op mijn hoofd te leggen en me te troosten. “Het komt goed meissie, jij kunt dit, niet aan twijfelen.” Zij was ook degene die me als kind vertelde: “later als jij groot bent, kun jij alles worden wat je wezen wilt, onthou dat.” Ze zei het als ik verdrietig was, me niet begrepen voelde of pijn had na de zoveelste operatie.

Ik ben geboren met een wijnvlek en tussen mijn 9e en 21e jaar lag ik ongeveer elk jaar in het ziekenhuis om ‘iets’ aan die wijnvlek te laten doen. Dat is altijd met de beste intenties geweest, maar als kind voelde het vooral dat ik niet goed genoeg was zoals ik was. Gelukkig voor mij was daar oma die me voorhield dat ik als ik later groot was mijn eigen pad kon gaan kiezen.

En dat heb ik gedaan. Het is nooit een voorspelbaar of een recht pad gebleken. Ik heb de boodschap dat ik niet goed genoeg was en een betere versie van mezelf moest worden heel letterlijk genomen en heb me een weg door het leven geknokt. Ik heb mezelf leren kennen, leren waarderen en ben mezelf goed genoeg gaan vinden. Mijn littekens zijn nog steeds heel zichtbaar, maar hey, ze zijn een belangrijk onderdeel van mijn verhaal, van wie ik ben en waar ik voor sta. Er is geen reden (meer) om ze te willen verbergen. Ik leerde al vroeg een aantal belangrijke levenslessen en heb me afgevraagd hoe ik iets moois en opbouwends kon laten groeien vanuit mijn pijn, zodat het niet voor niets is geweest en een doel zou dienen.

Met mijn werk wil ik de boodschap van hoop en vertrouwen die mijn oma me meegaf, doorgeven. Ik doe dat op mijn eigen manier en via een handpop. Ik doe het omdat ik uit ervaring weet hoe groot de invloed van een betekenisvolle volwassene in het leven van een kind kan zijn. Ik hoop dat mijn enthousiasme voor de pop veel volwassene inspireert om ook met dit prachtige, laagdrempelige en uitnodigende medium te gaan werken zodat we samen licht- en luchtigheid kunnen bieden aan alle kinderen die daar baat bij hebben, hen een stem kunnen geven en daarmee verschil kunnen maken in vele jonge levens.

En ja, daar moet je jezelf soms een beetje voor overwinnen. Maar hey, isn’t that what life is all about?

Great things never came from comfortzones

Ontdek waar het ook alweer écht om gaat

Ik help ouders, leerkrachten, groepsleiders, hulp- en zorgverleners (en andere professionals) om van een handpop een speelse en uitnodigende assistent te maken. Een assistent die moeiteloos contact maakt met kinderen, uitdaagt tot deelname en interactie en het leren leuk en sprankelend maakt.

De afgelopen 25 jaar ben ik onafgebroken bezig geweest met het toepassen van de handpop in verschillende situaties en werkvelden. Ik ben op zoek gegaan naar de essentie van de handpop, naar wat hem zo aantrekkelijk maakt voor kinderen en heb dat vertaald naar de dagelijkse praktijk van de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Ik heb geëxperimenteerd, gekeken naar houding, vraagstelling, de ‘tone of voice’, de invulling van de pop en de uitwerking op kinderen. Het heeft me een betere en vooral veel leukere opvoeder gemaakt.

Via de pop krijg ik inzicht in het kind en kan ik mijn handelen beter afstemmen. Door de pop is de aandacht en de betrokkenheid van kinderen groter. Door de pop kan ik mezelf vrijheden permitteren die ik als opvoeder niet altijd heb. Door de pop wordt het makkelijker om tot écht contact te komen, weet ik weer waarom ik zo graag met kinderen werk én heb ik een instrument in handen waarmee ik actief vorm kan geven aan dat wat ik een kind mee wil geven.

Ik wil zoveel mogelijk opvoeders inspireren, uitdagen en trainen

Ik ervaar het als mijn missie om de kracht en de waarde van de handpop voor de ontwikkeling van kinderen actief te promoten. Ik wil zoveel mogelijk (professionele) opvoeders inspireren, uitdagen en trainen om de handpop een plek te geven in hun pedagogisch handelen. Zodat zij verschil kunnen gaan maken in het leven van een kind en op die manier een bijdrage kunnen leveren aan hun toekomst. Als dat als een olievlek de wereld over gaat, dan is mijn missie geslaagd.

Ieder kind verdient de kans om boven zichzelf uit te stijgen

De handpop is veel meer dan een stuk speelgoed en kan in de handen van een opvoeder goud waard zijn. Wanneer een handpop doordacht wordt ingezet ontstaat er een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig, gehoord en gezien voelen. Het leerproces kan dan ontspannen en spontaan verlopen en kinderen ervaren de handpop als een vriendje waarbij het fijn toeven is. Maar dat maakt de handpop nog niet tot hulpmiddel of assistent.

Dat wordt hij pas wanneer je gaat samenwerken met je pop, gaat denken vanuit drie rollen (die van het kind, jouw pop en die van jezelf), gaat denken vanuit verschillende kwaliteiten (die van het kind, jouw pop en die van jezelf) en jouw pop ook echt een herkenbaar en laagdrempelig vriendje mag zijn. Zo eentje waar kinderen alles tegen durven en willen vertellen, die geen oordeel velt en waarbij je als kind helemaal jezelf mag zijn. Wanneer dát lukt dan wordt het mogelijk om alles wat je kinderen wilt leren, wat je uit wilt dragen en wilt betekenen voor een kind, vorm te geven via de pop.

Als handpopcoach breng ik mijn kennis, ervaring en vaardigheid samen help ik je om een fantastisch hulpmiddel te maken van een handpop en mijn bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van heel veel kinderen. Want ieder kind verdient een optimale ontwikkeling en de kans boven zichzelf uit te stijgen.

In mijn werk zijn contact, verbinding, oplossingsgericht denken, eenvoud en haalbaarheid de belangrijkste uitgangspunten, waarbij ik de kracht van de pop en de behoefte van het kind altijd in het oog hou.

Wat kun je van mij verwachten?

  • Ik zet een idee of plan om in concrete actie waarbij ik jou ga mobiliseren.  Ik help je de eerste stap te zetten en creëer een situatie waarin je in actie komt en over drempels heen stapt: “Let’s do it !”
  • Ik bied een goed doordachte aanpak en stel vragen, zodat je weloverwogen keuzes en  zorgvuldige besluiten kunt nemen. Ik benoem eventuele valkuilen zodat je ze mee kunt nemen in je overwegingen.
  • Ik benut jouw talenten en sterke kanten en ga op zoek naar een manier om jou met jouw pop te laten samenwerken. Er is niet één weg die naar Rome leidt, er zijn er meer. Jij bent uniek en jouw manier van leren is dat ook.
  • Ik ga je helpen informatie te verzamelen en met name informatie die je helpt een proces (van jezelf, kind, volwassene of organisatie) beter te begrijpen, in beweging te zetten en/of te verbeteren.
  • In geval van twijfel of bij de stagnatie van een leerproces, neem ik de leiding en beslis ik wat nodig is om tot een volgende stap te komen.  

Reviews

Blijf op de hoogte en ontvang ons laatste nieuws en onze tips

Ja, zet me maar op de lijst

Winkelwagen
Scroll naar top